ΣΑΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΠΛΟΚ

ΣΑΣ   ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ  ΜΠΛΟΚ
ΣΑΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΠΛΟΚ

Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2017

Γεωλογία ν.Κεφαλλονιάς








Ο Οδυσσέας Ομήρου πρόσθεσε νέες φωτογραφίες στο άλμπουμ: Γεωλογία ν.Κεφαλλονιάς
Γιατί η νοτιανατολική Κεφαλλονιά και ειδικά το μεγάλο της φυσικό λιμάνι, ο Πόρος, συγκεντρώνει όλες τις πιθανότητες να ήταν το λιμάνι της μυκηναϊκής και ομηρικής Ιθάκης, επί της νήσου Κεφαλλονιάς; Γιατί να μην ήταν αυτό το λιμάνι και κατ’ επέκταση το «άστυ», σε άλλη νήσο του Ιονίου Πελάγους ή ακόμη σε διαφορετική θέση επί της νήσου Κεφαλλονιάς; 
Για τους εξής λόγους:

1. Η πλησιέστερη ηπειρωτική ακτή στην ομηρική νήσο Ιθάκη, σε πάρα πολλά σημεία της Οδύσσειας, διαφαίνεται ότι είναι η Ήλιδα, δηλαδή η σημερινή Ηλεία. Εκεί για παράδειγμα, υποθέτουν οι συγγενείς των φονεμένων μνηστήρων πως θα διαφύγει άμεσα ο Οδυσσέας και εκεί έχουν ζώα οι κάτοικοι της νήσου Ιθάκης, τα οποία όχι μόνο έχει υπερασπιστεί με μάχη ο Οδυσσέας, εναντίον Αρκάδων κλεφτών, αλλά και μεταφέρονται στο νησί με «πορθμείες», όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται σήμερα και στο συγκεκριμένο τακτικό δρομολόγιο, «Πορθμείο Κυλλήνης-Πόρου». Καμία άλλη περιοχή των Ιόνιων νήσων δεν είναι γεωγραφικά τόσο κοντά και δεν έχει δικαιωματικά τόση στενή σχέση με την Ηλεία, όσο η νοτιανατολική Κεφαλλονιά και ο Πόρος. 
2. Σε συνέχεια των προαναφερθέντων, η συνήθης τοποθέτηση του κύριου λιμανιού προς την πλησιέστερη ηπειρωτική ακτή, μας αναγκάζει να το προσδιορίσουμε κι αυτό, στην ανατολική πλευρά της νήσου Κεφαλλονιάς. ΌΛΑ τα Ελληνικά νησιά σήμερα, στο Ιόνιο και στο Αιγαίο, έχουν προσανατολισμένες τις πρωτεύουσές τους, προς την κοντινότερη ηπειρωτική περιοχή. Κέρκυρα, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος, Ρόδος, Σάμος Χίος, Μυτιλήνη, και άλλες, ακόμη και η Κρήτη, έχουν φροντίσει να αναπτύξουν το «άστυ», τις κύριες πόλεις τους και το λιμάνι τους, έτσι ώστε να έχουν άμεση πρόσβαση στις πιο γειτονικές ηπειρωτικές ακτές. Μόνο η Κεφαλλονιά φαίνεται να έχει χάσει αυτό το προνόμιο, το οποίο είχε στο παρελθόν ο Πρόνησος της αρχαίας τετράπολης της νήσου, και να έχει τώρα ως κύριο λιμάνι και πρωτεύουσα το Αργοστόλι που είναι δυτικά, αλλά αυτό οφείλεται στη διακοπή των συγγενικών σχέσεων μετά την κατάκτηση της Ελλάδας από τους διάφορους κατακτητές, με αντίστοιχα την ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων με τα κράτη της Δύσης. Το ίδιο παρατηρείται στο νησί της Σικελίας, όπου η αρχαία πρωτεύουσα και τα μεγάλα λιμάνια της ήταν οι Συρακούσες και η Μεσσήνη, απέναντι από την άκρη της Ιταλικής χερσονήσου και ανατολικά, κοντύτερα προς την ακτή αλλά και προς την μητέρα Ελλάδα, όμως με την αλλαγή των πολιτικοκοινωνικών συνθηκών, το Παλέρμο στη βορειοδυτική πλευρά της Σικελίας, είναι αυτό που απέκτησε το προνόμιο της κύριας πόλης και κύριου λιμανιού της νήσου. 
3. Οι θαλάσσιοι δρόμοι από την ηπειρωτική Ελλάδα, προς την Αδριατική και τη νότια Ιταλία, είτε έχουν αφετηρία τον Κορινθιακό κόλπο, είτε διέρχονται από τη δυτική Πελοπόννησο, υποχρεωτικά περνάνε από τον χώρο που εποπτεύει η νοτιανατολική Κεφαλλονιά. Κι αυτό γιατί οι αρχαίοι θαλασσοπόροι πάντα προσπαθούσαν να τηρούν οπτική επαφή με τη στεριά και δεν ανοίγονταν ποτέ άσκοπα στην πλατιά θάλασσα, διακινδυνεύοντας σε πιο δύσκολες θάλασσες, χωρίς τήρηση προσανατολισμού. Αυτό σκέφτηκαν και οι Αχαιοί όταν γύριζαν από την Τροία, προκειμένου να διαβούν το «τρομακτικό» Αιγαίο Πέλαγος. Έτσι η ανατολική Κεφαλλονιά και ο δίαυλος ανατολικής Κεφαλλονιάς – δυτικής Ιθάκης, σίγουρα ήταν ο καλύτερος δρόμος για κάποιο πλοίο που ήθελε από την νότια Ελλάδα, να «ανεβεί» στο Ιόνιο και στην Αδριατική θάλασσα.
4. Οι πλουτοπαραγωγικές πηγές σε συνδυασμό με την ασφάλεια που παρέχει ένας τόπος, σαφώς υποδεικνύει ως λιμάνι της ομηρικής Ιθάκης τον Πόρο. Η κοιλάδα της Ηράκλειας όπου στην άκρη της και πίσω από απόκρημνα βουνά, βρίσκεται το λιμάνι του Πόρου, είναι ένας πλούσιος αγροτικά τόπος με μοναδική φυσική οχύρωση, πανύψηλων βουνών. Σίγουρα στο νησί της Κεφαλλονιάς, υπάρχουν περιοχές με περισσότερο χώρο και πεδινή έκταση, όπως στο Αργοστόλι ή στη Σάμη και στην Παλική, αλλά καμία δεν συνταιριάζει τόσο καλά, όσο ο κάμπος της Ηράκλειας, συνθήκες διαβίωσης (παραγωγικότητα) και επιβίωσης (ασφάλεια), μαζί. Αντίστοιχο περίπου παράδειγμα, βρίσκουμε στο νησί της Κρήτης, όπου η Κνωσός έχει σίγουρα μικρότερη πεδινή έκταση γύρω της, απ’ ότι έχει η Φαιστός με τον ευμεγέθη κάμπο δίπλα της, αλλά παρόλα αυτά, η Κνωσός είναι αυτή που επιλέχθηκε για πρωτεύουσα του νησιού και το λιμάνι της ήταν το σημαντικότερο.

1 σχόλιο:

  1. Σε εκείνο το λίγο σόκιν ανέκδοτο που ρωτάει ο άλλος ανάλογα με το πώς τρώανε το παγωτό χωνάκι τρεις γκόμενες ποια είναι η παντρεμένη, θυμάστε την τελική απάντηση?
    «Μου αρέσει ο τρόπος που σκέφτεστε αλλά παντρεμένη είναι αυτή που φοράει βέρα». Κακακα
    Λοιπόνε έτσι που το πάτε όλο το Ιόνιο και το Αιγαίο ήτανε γεμάτο πορθμούς άρα για ποιους ναύτες συζητάμε?
    Και γιατί ο Όμηρος το μόνο πορθμό που αναφέρει είναι ο πορθμός Σάμης – Ιθάκης?
    Και γιατί αφού ήταν τόσο κοντινές οι αποστάσεις δεν αναφέρει και πορθμείες για Ζάκυνθο ή Δουλίχιο που να φέρνουν ζώα στο παλάτι?
    Και αν πούμε Ιθάκη όλη την Κεφαλονιά ή το Νοτιοανατολικό κομμάτι (το άλλο αλήθεια πώς λεγότανε?) ήτανε όλο βράχια που λέει ο Όμηρος?
    Και πού βρίσκεται ο πορθμός Ιθάκης - Σάμης ???
    Εκεί λέει ότι του την είχανε «στημένη» οι μνηστήρες όχι απλά στην Αστερίδα.
    Λοιπόνε κάντε την Ήλιδα ή την Ζάκυνθο ή την Ακαρνανία Σάμη να γελάσει και το μνημονιασμένο αχειλάκι μας.
    Ορέ αφού μια κίνηση απρόσεχτη άμα κάμετε παθαίνετε «ΜΑΤ» γιατί δε προσέχετε?


    Υ.Γ.
    Και μια υποψία:
    Ορέ Γεώργιε μπας και ταξιδεύεις επίτηδες όλο με ομίχλη?

    Χουά χα χα χα χα χα χα χα χα χα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή