ΣΑΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΠΛΟΚ

ΣΑΣ   ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ  ΜΠΛΟΚ
ΣΑΣ ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΑΣ ΜΠΛΟΚ

Σάββατο, 10 Δεκεμβρίου 2016

ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ

  1. Η νεότερη από τις αδελφές του Οδυσσέα, θυγατέρα της Αντικλείας και του Λαέρτη. Η Κτιμένη ανατράφηκε από τη μητέρα της και τον Εύμαιο. Μετά την πάντρεψαν στη Σάμη έναντι μεγάλου αντιτίμου. Ως σύζυγός της αναφέρεται ο Ευρύλοχος, που υπήρξε και μνηστήρας της Πηνελόπης.
  2. Θυγατέρα του Φηγέα από την Οινόη. Ο Ησίοδος τη θεωρεί μητέρα του ποιητή Στησιχόρου.

Τα ΕΥΡΗΜΑΤΑ της βόρειας ΙΘΑΚΗΣ, ο βασιλιάς ΑΓΚΑΙΟΣ,
η αδελφή του Οδυσσέα ΚΤΙΜΕΝΗ, και η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ

Το άρθρο αυτό το έγραψα, όχι τόσο γι' αυτούς που χαίρονται για τις ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΣΤΟ ΘΙΑΚΙ, αλλά για εκείνους που ακόμα απορούν για το ΑΝ Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΙΧΕ ΕΔΡΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΝΗΣΙ! Οι περισσότερες από τις θεωρίες που έχουν ως ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ τη Λευκάδα ή την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ σε ένα πράγμα συμφωνούν: ΟΤΙ το μικρό απόκρημνο νησί, που όντως μαζί με Κεφαλονιά και Ζάκυνθο ανήκαν στον ΟΔΥΣΣΕΑ και στους ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ ήταν η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ ή ΑΠΟΚΡΗΜΝΗ (παιπαλόεσσα), ονομαζόταν ΣΑΜΗ, διότι ΣΑΜΑ στα φοινικικά σημαίνει ψηλό κι απότομο, σήμερα ΘΙΑΚΙ. Η ΟΜΗΡΙΚΗ αυτή ΣΑΜΗ είχε μεγάλη δύναμη διότι από τους 108 μνηστήρες είχε τους 24 στο παλάτι της Πηνελόπης, ενώ στη ΣΑΜΗ είχε παντρευτεί και η ΑΔΕΛΦΗ του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Αργότερα, όταν επέδραμαν οι Κορίνθιοι Δωριείς (βλέπε κορινθιακά κεραμικά μουσείου Ιθάκης), ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΑΓΚΑΙΟΣ (γιος της Κτιμένης;), μετά από σθεναρή αντίσταση την παρέδωσε κατόπιν συμφωνίας (δεν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς στις καταστροφές) και κίνησε για το ΑΙΓΑΙΟ όπου κατέλαβε τη ΣΑΜΟ (πρώην ΦΥΛΛΑΣ) και αφού άφησε πρώτα τυχόν ανήμπορους και πολιτικούς αντιπάλους απέναντι απ' το Θιάκι στην Κεφαλονιά, όπου και ίδρυσαν τη ΣΑΜΗ, όπως λέγεται μέχρι σήμερα.
Κάθε εύρημα συνεπώς που αποκαλύπτεται στο ΘΙΑΚΙ μας ενδιαφέρει, γιατί ήταν σίγουρα της ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ.
Πόσο μάλλον αν είναι και βασιλικό π.χ. του ΑΓΚΑΙΟΥ.
Θα μας ενδιέφερε επιπροσθέτως να μάθουμε αν βρέθηκαν ίχνη φωτιάς.
...Ίχνη που όπως προαναφέρει δεν ευρέθησαν στο άλλο, πάνω από τον ΠΙΣΑΕΤΟ (θέση “Αλαλκομενές”).
Ούτως ή άλλως ΣΥΓΧΑΙΡΩ τους ερευνητές για την αποκάλυψη, και τους ιδιοκτήτες των οικοπέδων που δεν συγκάλυψαν και δεν μπάζωσαν την ανακάλυψη.
Όμως, γιατί επιμένουμε ότι δεν ανήκουν τα ευρήματα στον πυρήνα της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα και στην ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι απλά, ΕΠΕΙΔΗ ο όρος Ιθάκης “ετέθη υπό του ΟΜΗΡΟΥ”, πρέπει να τη δεχτούμε όπως την περιγράφει και όχι όπως θα θέλαμε.
Όσον αφορά τα τρία λιμάνια (που ήταν τέσσερα), αυτά πρέπει να μην είχαν σχέση όλα μεταξύ τους και δεν φαίνονται από το ίδιο σημείο.
Π.χ. Το λιμάνι του Φόρκυνα από το παλάτι απείχε τουλάχιστον 5 ώρες. Το λιμανάκι του Ρείθρου ήταν σε κρυφό σημείο (νόσφι πόληος) και όποιος άραζε εκεί ήταν ΑΘΕΑΤΟΣ από την πόλη και το παλάτι.
Τέλος ο ΗΜΕΤΕΡΟΣ ΛΙΜΗΝ (της πόλης) πρέπει να ήταν στο εσωτερικό (στο μυχό) του ΠΟΛΥΒΕΝΘΟΥΣΛΙΜΕΝΟΣ.
Τώρα γιατί επιμένουμε ΑΚΟΜΑ ότι άλλη είναι η σημερινή και άλλη η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι ο ΤΑΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ έχει ήδη αποκαλυφθεί και ευρίσκεται στα ΤΖΑΝΑΤΑ ΠΡΟΝΝΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ (βλέπε ΣΦΡΑΓΙΔΟΛΙΘΟΣ και αντίστοιχο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ στο βιβλίο ΤΟ ΝΗΣΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΘΕΙΕΣ).
-Διότι όπως λέει ο Οδυσσέας στον βασιλιά της Κέρκυρας Αλκίνοο (ραψωδία ι'): Η Ιθάκη είναι δυτικά (προς ΖΟΦΟΝ) του συμπλέγματος των νησιών, είναι χαμηλή και πέρα-πέρα (ΧΘΑΜΑΛΗ ΠΑΝΥΠΕΡΤΑΤΗ) και είναι σε θέση προς το ΔΕΙΛΙΝΟ, έχει καλά δειλινά-ΚΑΛΟΔΕΙΛΙΝΑΤΗ (ΕΥΔΕΙΕΛΟΣ).
-Διότι όπως λέει η θεά Αθηνά στον ίδιο τον Οδυσσέα (ραψωδία ν'): Η Ιθάκη έχει ρυάκια που τρέχουν ολόχρονα (ΕΠΗΕΤΑΝΟΝ).
-Διότι από το παλάτι σε ελάχιστα λεπτά τρέχοντας είσαι στο λιμάνι (ραψωδία β').
-Διότι όπως λέει ο Τηλέμαχος μες στην ομήγυρη των μνηστήρων (ραψωδία φ'): Οι άρχοντες που διεκδικούν την Πηνελόπη ανήκουν σε νησιά που βρίσκονται ανάμεσα στην Τραχειά Ιθάκη και στην Ήλιδα την αλογοτρόφο (ιπποβότοιο).
Όλα αυτά επιβεβαιώνουν ένα πράγμα: Ότι η ΟΜΗΡΙΚΗ (αυτή που περιγράφει ο ΟΜΗΡΟΣ) ΙΘΑΚΗ είναι στα δυτικά της Κεφαλονιάς και λέγεται ΠΑΛΙΚΗ.
Η ΠΑΛΙΚΗ επίσης έχει μιαν έκπληξη: Περιλαμβάνει ακόμα και σήμερα το τοπίο από το οποίο έλαβε το όνομα η Ιθάκη. Έχει στην περιοχή ΛΗΞΟΥΡΙΟΥ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΕΣ ΑΚΤΟΓΡΑΜΜΕΣ. Διότι βέβαια το Ομηρικό κείμενο μας δίδαξε ότι ΕΥΘΥΣ=ΙΘΥΣ, απ' όπου προέρχεται και η λέξη Ιθάκη.
...ΠΑΛΙΚΗ απ' όπου μπορεί και να προέρχεται το επίθετο υποστήριξης της Αθηνάς προς τον Οδυσσέα (ΠΑΛ-ΛΑΣ), που άνετα μπορεί να μεταφραστεί σε ένα σύγχρονο τοπίο “μαγεμένο” την ΚΟΥΝΟ-ΠΕΤΡΑ, το οποίο τα προϊστορικά χρόνια ίσως ήταν και η αιτία δημιουργίας μιας θεάς.
Στην Παλική επίσης μπορεί να πάει κανείς ΠΕΖΟΣ προερχόμενος από μεγάλη ενότητα (βλ. Κυρίως Κεφαλονιά).
...Γιατί περιλαμβάνει ο Όμηρος και αυτό το εξοργιστικό: Τέσσερις (4) φορές στην Οδύσσεια δίνεται η δυνατότητα σε κάποιον να μεταβεί πεζός στην Ιθάκη. Στο Θιάκι πως θα πάει πεζός;
Εμείς, της θεωρίας του Νίκου Λιβαδά Τουμασάτου με τίτλο “ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΗΣ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΟΜΗΡΟΣ ΚΑΙ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΟΙ ΚΕΦΑΛΛΗΝΕΣ”, ούτε μια στιγμή δεν κλονιστήκαμε στο άκουσμα της αποκάλυψης μεγάλου ευρήματος στο ΘΙΑΚΙ. Διότι και αυτό, πιθανόν να βρέθηκε στην τοποθεσία ΣΑΜΙΚΟ της νήσου Ιθάκης. Για εμάς είναι το Θιάκι, η ΟΜΗΡΙΚΗ ΣΑΜΗ, που ήταν εξάρτημα της αυτοκρατορίας του ΟΔΥΣΣΕΑ.
Θέλαμε μάλιστα να ΣΥΓΧΑΡΟΥΜΕ τους ερευνητές, αλλά και να καλέσουμε συνάμα στην ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ και την ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ να ασχοληθούν και με τον κύριο κορμό της Αυτοκρατορίας του Οδυσσέα, την ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ.
Κι κάτι τελευταίο. Γιατί δεν υποχωρούμε στο ποια είναι η ΟΜΗΡΙΚΗ ΙΘΑΚΗ;
-Διότι γνωρίζουμε ότι το μικρό απόκρημνο νησί στο πλάι της Κεφαλονιάς μέχρι το 1504 ονομαζόταν VAL DE COMPARE και Μικρή Κεφαλονιά (Cephalonia picciola), και αφού περιήλθε τότε περίπου από τους Τούρκους στη Βενετία ονομάστηκε (αυθαίρετα;) TEACCHI (=Θέαση;! -είχε πράγματι ωραία θέα!) που έγινε Θιάκι στην τοπική ντοπιολαλιά, και γύρω στα 1800 (βλ. Λόρδος Βύρων) Ιθάκη (ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΑΙΑ ΚΑΙ ΝΕΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ, Αντ. Μηλιαράκης, 1890).
Ό,τι και να βρεθεί στο ΘΙΑΚΙ λοιπόν έχει για μας μεγάλη αξία.
Ανήκει στο βασιλιά ΑΓΚΑΙΟ, που ίδρυσε τη ΣΑΜΟ, και που πριν σ' αυτό το ίδιο το νησί, την τότε ΣΑΜΗ, που σήμερα ονομάζουμε Ιθάκη, βασίλευε η αδελφή του Οδυσσέα η ΚΤΙΜΕΝΗ.
Συγχαρητήρια λοιπόν.
ΝΙΚΟΣ Φ. ΚΑΜΠΑΝΗΣ (ΜΕΝΤΩΡ)
Γεωλόγος Α.Π.Θ.-
Ομηριστής
Εφημερίδα ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ,11/09/2010
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΜΠΛΟΚ http://vlahatasamis.blogspot.com

1 σχόλιο:

  1. Στα αρχαιολογικά μας λοιπόν έτσι για να ξεφεύγουμε και λίγο από την μπίχλα της καθημερινότητας και ας βάλουμε σαν αρχή μια προσπάθεια ένωσης όλων των πληροφοριών που έχουμε ώστε να φτάσουμε σε κάποια άκρη βάζοντας μακριά τοπικισμούς και ατομισμούς.
    Μη ξεχνάμε δε ότι μιλάμε για την ώρα πάντα υποθετικά.
    Τί ήταν οι Τάφιοι – Τηλεβόες? Μα προέλληνες, όχι τούρκοι βρε παιδιά και κατά που φαίνεται λιγότερο πειρατές από τους Κεφαλλήνες του Οδυσσέα. Δεν είναι και πολύ «εύηχο» αυτό έ?
    Ποιο κομμάτι της Κεφαλονιάς ήταν πιο πρόσφορο για κατοίκιση? Αναμφισβήτητα η Σάμη, άρα εκεί πρωτόκατσαν γιατί δεν ήταν και βλάκες και φυσιολογικά δεν είχαν κανένα λόγο να φύγουν όσο «έλεγχαν» το διαμετακομιστικό εμπόριο του Ιονίου και είχαν το κάμπο και το ασφαλές λιμάνι της Σάμης δικό τους.
    Προφανώς από κάποια κατάσταση ζορίστηκαν και αυτό θα ήταν η έλευση του Κέφαλλου στην περιοχή. Τώρα το Σάμος σημαίνει ύψωμα- βουνό κοντά στη θάλασσα όπως και το όνομα Συρία εκ του Φοινικικού «Σαμ». Οι Φοίνικες είχαν αναμειχθεί σχεδόν ειρηνικά την εποχή εκείνη με τους λαούς της Μεσογείου ελέγχοντας το εμπόριο χωρίς να είναι κατά βάση πειρατές, πράγμα που φαίνεται από την μορφή των πλοίων τους.
    Κάτι που πρέπει να μας προβληματίζει είναι το χρώμα των πλοίων του Οδυσσέα που είναι το ίδιο με το χρώμα των πλοίων των μετέπειτα Σαμίων του Αιγαίου.
    Η θέση της Ομηρικής Ιθάκης πάντα υπήρξε «ελεγχόμενη» γιατί μέχρι και την πτώση της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους ποτέ από όσα τουλάχιστον εγώ γνωρίζω δεν αποδόθηκε σε συγκεκριμένο νησί.
    Τα ιστορικά έγγραφα του Βυζαντίου βασιζόμενα στην επιτομή του Ερμόλαου (περίοδος Ιουστινιανού) που είχε πληροφορίες από Ηρόδοτο, Πολύβιο, Εκαταίο, Παυσανία δεν δίνουν σαφή εικόνα θέσης.
    Η δε Λευκάδα σαν Ιθάκη από αυτά τα έγραφα έχει αρχή και όχι από το λαμόγιο τον Δαίπερφιλ.
    Αν κάποιος τα αμφισβητεί αυτά δεν έχει παρά να κάνει διάλογο ώστε να ξεπεραστούν αρχικές διαφορές μέσα από τοποθετήσεις όσων έχουν τεκμηριωμένες κατά το δυνατόν γνώσεις.
    Δεν είναι πιστεύω χρήσιμο να μη λαμβάνεται το στοιχείο της υπόθεσης όταν αναφερόμαστε στην Ομηρική Ιθάκη και να βρίσκουμε μέχρι και χιλιομετρικές αποστάσεις ακόμα όπως στο άρθρο «Τα ΕΥΡΗΜΑΤΑ της βόρειας ΙΘΑΚΗΣ, κλπ ». Τώρα για τον τάφο του Οδυσσέα στα Τζαννάτα, μεγαλοπρεπής τάφος μεν αλλά έχει τόση ακρίβεια «ιδιοκτησίας» όσο ο τάφος του Αγαμέμνονα στις Μυκήνες.
    Και αν θέλετε μερικοί να μεταφέρουμε όλο το βασίλειο του Οδυσσέα στο Αιγαίο, η Δήλος κάποτε λεγότανε Αστερία αλλά και Ζάκυνθος, εύκολο και αυτό λοιπόν!
    Λίγη προσοχή γιατί στο τέλος να αεροβατούμε μας βλέπω…
    Όλες οι απόψεις είναι σεβαστές αλλά όταν εκφράζονται μέσα σε κάποιο μέτρο υπόθεσης και έρευνας είναι χρησιμότερες νομίζω.

    Σπ. Ρόκκος

    ΑπάντησηΔιαγραφή